Mine beste tips til hjemmekontoret og grundere

Etter tre år som selvstendig næringsdrivende med hjemmekontor (korona eller ei) har jeg opparbeidet meg en del erfaringer rundt hva som er gull i en grunder/hjemmekontor hverdag og tenkte jeg kunne dele litt av mine erfaringer her (jeg har også opparbeidet meg en hel del uvaner men det får bli et annet innlegg ;).

  • Det enkle er ofte det beste!
    Da jeg først startet med hjemmekontor, gikk jeg rundt med en ide om at alt alltid måtte være på stell, at arbeidsplassen skulle være ryddig og at at hver eneste blyant (av de 405 jeg har) skulle ha sin faste plass. Det funker nok for noen, men som en kreativ sjel med to små i hus, lærte jeg meg fort at den aller viktigste ingrediensen ikke er et perfekt system! Snarere tvert imot.
    -> en stol, en data og en kopp kaffe samt to ledig minutter det holder i lange baner.
  • Husk å sette av tid til mat!
    Det høres kanskje helt teit ut, men før Minsten kom til verden i 2019 og Mini var i barnehagen mye av dagen, hendte det titt og ofte at jeg var så oppslukt av arbeidet at jeg glemte å spise lunsj i løpet av dagen. Dette resulterte i et dalende energinivå og en noe irritabel utgave av meg selv på ettermiddagen 😮
  • Ikke få panikk, ta en dag om gangen!
    Som selvstendig næringsdrivende har det hendt at jeg noe panisk har forsøkt å gjøre alt jeg kan komme på for å få bedriften til å gå rundt –  på en gang. Av reint praktiske årsaker kan man ikke være i full jobb med å illustrere bøker, drive et mini trykkeri i egen leilighet, ha en nettbutikk og samtidig være superhelt på Youtube, Twitter, Instagram, FB og blogg gitt. Det går bare ikke, bli heller en helt på “to do lister” og å ta en dag av gangen det er langt mindre stressende, og vipps så har man jo fått gjort mye likevel.
  • Ta vare på tiden sammen <3
    En av hjemmekontorets verste fallgruver er at man alltid har tilgang til mer arbeid..
    Når tilgangen til arbeid kombineres med en tanke om at en må jobbe bare litt til for å få ting til å gå rundt, da er man innen i en skummel spiral hvor man jobber litt her ved middagsbordet, og jobber litt der når det egentlig er familietid. Plutselig sitter man der med en følelse av å hverken strekker til på jobb, som mamma, kone eller venninne. Det er langt i fra gøy å ha det slik, og den eneste løsningen er å være konsekvent, er det middag så er det middag, er det familietid så er det familietid. Bort med mobilen og klapp sammen dataen. Akkurat denne biten har jeg blitt skikkelig god på nå, og det er utrolig digg å ha hjemmekontor når man først får trent seg opp til å legge vekk arbeidet når det trengs og bare nyte dagen sammen med de beste i verden!

Dette er det jeg kom på farta, lurer du på noe når det kommer til min erfaring som grunder med tilhørende hjemmekontor er det bare til å spørre i vei, så skal jeg forsøke å svare så langt det lar seg gjøre 🙂

Ønsker deg en fin kveld og tusen takk for at du titter innom 😀

 

Miriam

 

 

 

2 kommentarer
    1. Hei Miriam,

      Takk for flott innlegg! Gull verdt med slike praktiske tips fra deg som har sittet lenge på hjemmekontor:-) Du skriver så bra!

      Ikke alle sitter like lenge på hjemmekontoret. Mange må bare ha korte hjemmeopphold pga. koronaen. Da tenker jeg på et viktig punkt. Fjernstyring av pc’en på hovedkontoret!

      Jeg har skrevet et veldig kort innlegg om dette på Quora Grunderforum. Du kan lese tipset her: https://no.quora.com/Hva-er-ditt-beste-tips-for-%C3%A5-jobbe-effektivt-fra-hjemmekontoret/answer/Arne-Devold?ch=10&share=2a043947&srid=urVQ59.

      Lykke til alle som sitter hjemme!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg