Spisskompetanse

Bokstavelig talt, her skal det spisses! Min trofaste blyantspisser fra Generals har med tiden, og godt over 500 spissede blyanter blitt sløv, så jeg måtte rett og slett investere i nytt verktøy. Å skrive ett blogginnlegg om det hele virker kanskje litt entusiastisk, MEN bær med meg for det gir et lite innblikk i hverdagen til mitt sære virke 😀

Blyantene du ser her er nemlig litt kresne, de er fra Caran Dáche, serien kalles Luminance, de er vanvittig gode, lysekte og inneholder masse pigment. De har også en diameter som avviker noe fra mange andre fargeblyanter der ute… Dette trenger jo ikke å være et problem, men når man har forsøkt å stappe en alt for brei blyant i blyantspisseren for femte gang og leiter fortvilet etter den ene lille blyantspisseren som nesten virker, da blir en litt sprø.

Og når man skal ut og kjøpe en ny blyantspisser og må vurdere diameteren på millimeteren er det ikke lett. Det holder nemlig ikke med en jumbo spisser, det må være 1/4 større en en ordinær spisser og 3/4 mindre enn en jumbo spisser sånn ca.  DA er det fint å få hjelp, Maia på Malepaletten har heldigvis en super hukommelse og når hun ser at jeg står og stirrer tomt på utvalget av spissere, spør hun enkelt om jeg skal bruke de til å spisse Luminance blyantene? Ved et bekreftede svar på det får jeg et tips om at Derwent sin spisser kan være det riktige valget…
Og det kaller jeg spisskompetanse, ned til millimeteren. For dette funket fint som bare det, og det høres kanskje litt rart ut å bli så glad for en sylskarp blyant, men det er noe i det at små detaljer bygger opp helheten i en tegning; jeg ser på virket mitt som et lite stykke håndverk og det gjør meg så utrolig glad når jeg kan bruke gode redskaper i arbeidet mitt 🙂
Så der har du det! Et helt blogginnlegg om en blyantspisser 😮  Men hvem vet kanskje blyantspisseren min kan gå de store bloggerene i næringen med sine perfekte diametere 😉

Ha en super dag og helg, vi blogges!

 

Miriam

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg